Terttu Häkkilän MinuuttiVeto Uintihaaste – heinäkuussa 1000 m 30 minuutissa – vauhti tuplaantuu tammikuusta

Olen Suuntana100 ry:n perustaja ja toiminnanjohtaja. Olemme käynnistäneet Suuntana100 ry:ssä olympiamitalisti Kaarlo Maaningan ja aivo/selkäydinvammaisen Jukka Stoltin aloitteesta MinuuttiVeto Haaste- ja hyväntekeväisyyskampanjan. Kaarlo ja Jukka ovat haastaneet toisensa 400 m ratajuoksuun tavoitteena uusi M65-sarjan SM.

Kampanjan tavoitteena on itsensä haastaminen mihin tahansa minuuteissa mitattavaan suoritukseen ja nuoriso- ja senioriurheilun sekä senioriliikunnan edistäminen.

Pähkäilin jonkin aikaa, ”mikä voisi olla oma MinuuttiVetoni”. Olen 65-vuotias. Olen sairastanut vaikeaa astmaa neljävuotiaasta. Eläkkeelle jäin astman takia 56-vuotiaana. Viime vuonna minulle asennettiin vasempaan lonkkaan tekonivel, minkä vuoksi liikunta on jäänyt poikkeuksellisen vähälle viimeisen vuoden aikana. En ole koskaan urheillut. Teinivuosina harrastin naisvoimistelua, mistä jäi elinikäinen tapa voimistella. Olen joogannut satunnaisesti 80-luvulta asti. Kävely on minulle sopinut liikuntamuoto. Parhaimmillaan vielä ennen lonkan nivelrikkoa kävelin 6 km tunnissa!

Uin heinäkuussa 2020 30 minuutissa 1000 m”

Tässä on minulle haastetta riittävästi. Nykykunnolla uin 30 minuutissa 500 m. Haasteen voittaminen edellyttää nopeuden tuplaamista. Tämä vaatii harjoittelua 2-3 kertaa viikossa. Siinäkin on haastetta, sillä asun maalla, mistä on lähimpään uimahalliin 25 km.

No sitten se löytyi! Lukioaikana kävin säännöllisesti kilpaiuintitreeneissä vaikken koskaan osallistunut kilpailuihin. Tuolta ajalta on peräisin kohtuullisen hyvä uimataito. Ja uinti on astmaatikolle hyvä laji. Tein päätöksen aktivoida uintiharrastukseni ja tehdä siitä oman MinuuttiVetoni, joka on


Uin heinäkuussa 2020 30 minuutissa 1000 m”

Haastesummani on 50 euroa.

Haasteeni etenemistä voi seurata minuuttiveto.fi -sivuilla ja Facebookissa.

Perehtyessäni uintiin harrastuksena, huomasin että lajista löytyy paljon tietoa. On treeniohjeita, harrastusryhmiä, tekniikkakouluja ja kilpailuryhmiä aikuisillekin. Näistä voin saada tukea harjoitteluuni. Todennäköisesti muihinkin lajeihin on tarjolla inspiraatiota tavoilla, joita ei ole tullut ajatelleeksi. Aikuisurheilun mahdollisuuksista löytyy blogikirjoitus linkkeineen minuuttiveto.fi -sivuilta.

Terttu Häkkilän MinuuttiVeto Haaste 1000 m 30 minuutissa heinäkuussa 2020

Terttu Häkkilä
aktiivinen uinnin harrastaja

Suuntana100 niin hyvin kuin suinkin

Tule mukaan MinuuttiVeto Haastekampanjaan ja
haasta sinäkin itsesi johonkin sinulle sopivaan pienempään tai isompaan
minuuteissa mitattavissa olevaan suoritukseen, joka vaatii sinulta harjoittelua.

Palkintona meille kaikille on tervyden ja hyvinvoinnin edistyminen!

Ja samalla voimme edistää nuoriso- ja senioriurheilua tai vaihtoehtoisesti senioriliikuntaa.

Taulukko Uinti.info -sivuilta, kun uintimatka tunti.

Keskivertoa parempi 2000-2200m 2:44-3:00 Tavoitetulos hetkeen aikaa säännöllisesti harjoitelleelle kuntoilijalle
Keskiverto 1800-2000m 3:00-3:20 Suurin osa hallikävijöistä ui tätä vauhtia. Hyvä tulos iäkkäämmille harrastajille!
Satunnainen harrastelija 1500-1800m 3:20-4:00 Hyvä tulos aloittelevalle keski-ikäiselle kuntoilijalle. Tästä on usein helppo parantaa!

Linkit:

http://www.uinti.info/tag/puolen-tunnin-testi/

Suuntana100 ry
MinuuttiVeto Haaste- ja hyväntekeväisyyskampanjan virallinen organisaatio

2 Replies to “Terttu Häkkilän MinuuttiVeto Uintihaaste – heinäkuussa 1000 m 30 minuutissa – vauhti tuplaantuu tammikuusta”

  1. Hyvin menee! Haasteen tekeminen on ihan oikeasti motivoinut minua käymään uimassa 1-3 krt viikossa.
    Uintinopeuskin on jo noussut. Alussa meni 500 m/30 min. Nyt jo 700 m!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


The maximum upload file size: 20 MB.
You can upload: image.